P.C. Hooftstraat: voor de deur parkeren belangrijker dan goedkoop parkeren!

Om de filosofie ‘Bikers first’ kracht bij te zetten, toverde fietsmerk Union recent in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam een autoparkeerplaats om tot een fietsenstalling op wieltjes. Met deze list wilde Union meer ruimte bieden aan fietsers en een statement maken dat Nederland een fietsland moet blijven.

Maar in de chique winkelstraat leidde dit tot gemengde gevoelens. Volgens een winkelier in de straat werden zijn klanten door de actie weggejaagd omdat ze juist graag naar de P.C. komen omdat je hier makkelijk kunt parkeren. Een winkelend stel gaf aan dat de automobilist al genoeg gepest wordt in Amsterdam en vond de actie onnodig. Uiteraard was een aantal fietsers wat positiever gestemd. Bureau RMC positioneert regelmatig winkelgebieden en wil graag vanuit dat perspectief deze actie onder de loep nemen. Paste het wel bij de doelgroep die winkelt op de P.C.?

Demografie niet de basis voor doelgroep
In het verleden werden doelgroepen vaak getypeerd met demografische kenmerken, bijvoorbeeld een jong gezin met een bovenmodaal inkomen, wonend in een tweekapper en rijdend in een Volvo. Maar hebben alle jonge gezinnen met dezelfde kenmerken dezelfde winkelbehoeftes? Heden ten dage dus niet! Om winkelgebieden te positioneren maakt Bureau RMC daarom gebruik van het Brand-Strategy-Research model van SAMR. Met dit model wordt kwalitatief inzicht gegeven in de vraagzijde en het maakt drijfveren en motivaties van consumenten inzichtelijk. Op deze wijze krijgen we beter inzicht in zijn winkel- en koopgedrag. Om aan te kunnen geven of de actie bij de doelgroep paste, leggen we dit model eerst kort uit.

De vier leefstijlen
Het BSR-model maakt op basis van een sociologische (ego versus groep) en een psychologische  (introvert versus extravert) as vier belevingswerelden (geel, groen, blauw en rood) van waaruit mensen denken en handelen. In de rode groep bevinden zich assertieve, energieke mensen gericht op het verleggen van grenzen. De “early adopters”. Zij zijn op zoek naar inspirerende omgevingen met een stedelijk karakter en diversiteit aan mensen. Ze houden van gespecialiseerde winkels en bijzondere evenementen. In de gele groep vallen de sociale, open mensen. Deze consument is op zoek naar een compleet eigentijds winkelaanbod met een goede prijs/kwaliteitsverhouding. Dit vinden ze vaak bij bekende retailketens en discounters. De groene consument is meer serieus, bedachtzaam en nuchter. Ze kopen dan ook vaker bij de vertrouwde (lokale) winkels. Ze vinden de prijs belangrijk en gaan pas winkelen wanneer ze echt iets nodig hebben. De blauwe consument is gericht is presteren, ambitie en dynamiek. Ze zijn gevoelig voor luxe producten die een bepaalde mate van status vertegenwoordigen. Ze houden van stedelijke architectuur en een stijlvolle omgeving met een hoge kwaliteit.

2019 03 12 matrix bij blauwe doelgroep wil voor de deur parkeren

Match tussen vraag en aanbod
Het is van groot belang om een winkelgebied te positioneren passend bij de vraag uit het verzorgingsgebied. Er moet een match zijn tussen de doelgroep en het aanbod, de openbare ruimte en marketing. Nadat de kleur van de doelgroep bekend is, beoordelen we of er een match is met het winkelgebied. Want iedere kleur heeft voorkeuren voor winkels, winkelgebieden en evenementen.

Blauwe doelgroep wil dichtbij parkeren, groene doelgroep wil gratis parkeren
De P.C. Hooftstraat is een van de beste voorbeelden van een winkelgebied dat de blauwe consument aanspreekt. Het draait in de P.C. om stijl, exclusiviteit, luxe en design. Voor de blauwe doelgroep zijn merken belangrijk en die zijn er genoeg te vinden in de P.C. Maar ook deskundige adviseurs en service spelen een belangrijke rol. Als de blauwe consument dat eenmaal gevonden heeft dan kan dat zomaar zijn vaste winkeladres worden.

Terug naar de actie van Union in de P.C. Hoofstraat. Een belangrijk aspect voor de blauwe doelgroep bij winkelen is dat de auto voor de deur geparkeerd moet kunnen worden. Belangrijker nog dan gratis parkeren. Dat is bijvoorbeeld een grote tegenstelling met de groene consument, die bij voorkeur vertrouwde (lokale) winkels en een rustige en laagdrempelige omgeving zoekt. Daarbij mag parkeren best plaatsvinden op een paar minuten lopen, als het maar gratis is.

Het lijkt dus vrij logisch te zijn dat ondernemers en bezoekers teleurgesteld reageerden op de actie waarbij met een extra fietsenstalling een autoparkeerplek in gebruik werd genomen. Het moge duidelijk zijn dat dit een eenmalige actie was van Union, maar qua match met de doelgroep niet echt passend.

Wilt u op de hoogte blijven van ons laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency