Bureau RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
Het paasweekend is net achter de rug. Een weekend vol eieren zoeken, verven en eten. Als we dat op maandagochtend achter de rug hebben, trekken we er traditiegetrouw op uit naar de woonboulevards. In een aantal binnensteden openen steeds meer winkeliers hun winkel ook al op eerste paasdag om de toeristen en andere consumenten naar de winkelstraat te lokken. Is dat een verstandig besluit of kannibaliseert dat de omzet voor of na Pasen, vragen wij ons af. Om dat te bepalen onderzoeken we, aan de hand van CityTraffic-data, hoe druk het in de winkelstraten was met Pasen. CityTraffic meet met sensoren elke dag de drukte in winkelstraten in 100 steden in Nederland en België.
Amsterdam drukker dit jaar met Pasen
Het paasweekend betekent vaak de opening van het toeristenseizoen. Daarnaast zien we in allerlei sectoren winkeliers op het paasthema inspelen. Zo opende Hema vorige maand zelfs een heuse paasei-pop-upshop in De 9 Straatjes in Amsterdam. Het paasweekend is in Amsterdam altijd goed voor een sterke stijging in de drukte. Zo was het vorig jaar 11% drukker dan gemiddeld in het voorjaar in de Kalverstraat. Dit jaar zien we op de meeste plekken in de Kalverstraat en Nieuwendijk een nog drukker paasweekend dan vorig jaar (een stijging van 6 tot 11%). Opvallend is dat het erop lijkt dat bezoekers iets meer door het centrum zwerven en nu ook het Damrak en het Rokin meer bezoeken, want de sensoren het dichtst bij de Dam vertonen een kleine daling.
Al enige jaren zijn in het centrum van Amsterdam op eerste paasdag veel winkels geopend, een trend die langzaamaan andere grote steden in Nederland bereikt. En dat dat voorziet in een behoefte blijkt wel uit het succes: de paaszondag was de drukste koopzondag in de Kalverstraat van dit jaar.
Ook in Den Haag meer shoppers met Pasen
Vorig jaar openden winkeliers op de Grote Marktstraat en in de Nieuwe Passage in Den Haag voor het eerst hun deuren op paaszondag. Het was niet meteen zo druk als andere zondagen in het voorjaar, maar zo’n 80% van de gewone zondagdrukte werd wel gehaald. Dit jaar zagen we het dagaandeel al stijgen naar 87%. Een knap resultaat en het toont aan dat er behoefte is bij consumenten en toeristen om op paaszondag te gaan winkelen. Door een goede combinatie van koopzondag met acties of evenementen te bieden, kan koopzondag op eerste paasdag in een paar jaar uitgroeien tot een van de drukste winkeldagen.
Paasmaandag drukste dag van het jaar op veel woonboulevards
De woonboulevards worden vooral op paasmaandag massaal bezocht. Dat het druk was, laat WOOON Leiderdorp zien, want daar was het afgelopen paasmaandag maar liefst drie keer zo druk als een reguliere maandag in het voorjaar. Het was zelfs 74% drukker dan een reguliere zaterdag in het voorjaar. Daarmee was het tevens 22% drukker dan paasmaandag in 2017 en drukker dan iedere andere dag in 2017 en 2018 tot nu toe. Ook de Rijneke Boulevard in Zoeterwoude was in trek op tweede paasdag en trok meer bezoekers dan in 2017, zo’n 10 tot 20%. Vorig jaar konden we daar al zien dat het de drukste dag in het jaar was (zie oranje staaf in grafiek) en met de stijging in 2018 lijkt dit opnieuw te gaan gebeuren. Ondanks dat een groot deel van Nederland juist niet naar de woonboulevards gaat vanwege de bekende drukte met het bijbehorende parkeerprobleem en de lange rijen voor de kassa’s, is het blijkbaar toch traditioneel de dag om je huis op te ruimen en je interieur te verversen.
Pasen net zo druk als kerst
We doen het liefst onze paasboodschappen in de dagen voor het paasweekend. In 2017 werd het al vanaf week 8 iedere week drukker in de boodschappenwinkelgebieden. Met als hoogtepunt week 15, de week van Pasen. In onze boodschappenwinkelgebieden-index zien we zelfs dat het de drukste week van het hele jaar is geweest! Ook dit jaar zien we een stijgende lijn in de drukte de weken voorafgaand aan Pasen. Of het opnieuw de drukste week van het jaar wordt, zullen we moeten afwachten. In de week van Pasen steeg de drukte het meeste op donderdag en zaterdag. De vrijdag is traditioneel al een goede boodschappendag (17,3% weekaandeel) en dat aandeel blijft redelijk stabiel rondom Pasen.
Nu Pasen drie weken eerder was dan in 2017 en de temperatuur aanzienlijk lager was, heeft de miezerregen toch veel consumenten doen besluiten naar de binnensteden en de woonboulevards te gaan in plaats van naar de stranden, pretparken of dierentuinen.
Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.
Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.
Bureau RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency
RMC is onderdeel van MotivactionPowered by © Totoweb and Gonta Creative Agency