Zomerse drukte: de Strand Index van RMC

Met de zomervakantie voor de deur werpen we bij RMC een blik op onze Strand Index. Naast onze tellingen in winkelgebieden, hebben wij ook tellers staan bij natuurgebieden en stranden. Van onze tellers bij de Nederlandse stranden maken wij de Strand Index. Deze index biedt ons inzicht in de drukte aan de Nederlandse stranden en hoe deze zich dagelijks aanpast aan het weer.

De drukte op het strand vertoont doorgaans een geleidelijke toename gedurende het jaar tot aan een piek in de zomer, waarna de drukte afneemt. Echter wordt dit beeld sterk beïnvloed door het weer. Vorig jaar, bijvoorbeeld, waren week 33 in augustus en week 36 in september de drukste weken op de Nederlandse stranden, dankzij uitzonderlijk warm zomerweer. Maar door het mooie voorjaar van 2023 zagen we ook drukke stranden in mei en juni. Door het wisselvallige, maar vooral natte weer was het recentelijk rustiger op het strand. In week 23 dit jaar was het bijvoorbeeld 41% rustiger vergeleken met dezelfde periode in 2023.

De Strand Index onthult ook duidelijke pieken rond de feestdagen. De drukste week in 2024 was tot nu toe week 19, de week waarin Hemelvaart viel. Twee weken later tijdens het Pinksterweekend zagen we wederom een piek in de drukte. Vorig jaar zagen we een vergelijkbare trend tijdens de kerstperiode, met een stijging van 76% in stranddrukte in de week van kerst ten opzichte van een week ervoor.

Strand Index grafiek

Het patroon is duidelijk: de drukte op het strand wordt sterk beïnvloed door het weer en feestdagen. Bij RMC blijven we deze trends nauwlettend volgen om u actuele inzichten te bieden in de dynamiek van onze stranden. Een abonnement op de strandindex is er in verschillende licentievormen. Informeer naar de mogelijkheden.

Deel dit artikel:
Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
Het eerste kwartaal van 2025 heeft positieve cijfers opgeleverd voor de Nederlandse winkelstraten…
Als de werkdag erop zit, gaat Nederland op huis aan om aan tafel te eten. Op donderdag is er daarna…
Afgelopen week vond bij ons op kantoor aan de Marnixkade het RMC Retail Insights Ontbijt plaats. Ee…

Wat zeggen anderen?

Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

Alexander de Rover

Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

Jorge van Vliet

Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

Jan Siep van den Bos

Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

    Wat zeggen anderen?

    Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.

    Alexander de Rover

    Marketing- communicatiemedewerker, Haarlem Marketing

    De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.

    Jorge van Vliet

    Commercieelmanager Haagse Markten, Gemeente Den Haag

    De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.

    Jan Siep van den Bos

    Binnenstadsmanager Sneek, Vereniging Ondernemend Sneek

    RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

    Jan Zwang

    Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

      info@rmc.nl

      Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
      STAY SMART IN RETAIL:
      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
      Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
      Contact

      RMC
      Marnixkade 109F
      1015 ZL Amsterdam

      +31 (0)20 6535588
      info@rmc.nl


      Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency