Zomerse drukte: de Strand Index van RMC

Met de zomervakantie voor de deur werpen we bij RMC een blik op onze Strand Index. Naast onze tellingen in winkelgebieden, hebben wij ook tellers staan bij natuurgebieden en stranden. Van onze tellers bij de Nederlandse stranden maken wij de Strand Index. Deze index biedt ons inzicht in de drukte aan de Nederlandse stranden en hoe deze zich dagelijks aanpast aan het weer.

De drukte op het strand vertoont doorgaans een geleidelijke toename gedurende het jaar tot aan een piek in de zomer, waarna de drukte afneemt. Echter wordt dit beeld sterk beïnvloed door het weer. Vorig jaar, bijvoorbeeld, waren week 33 in augustus en week 36 in september de drukste weken op de Nederlandse stranden, dankzij uitzonderlijk warm zomerweer. Maar door het mooie voorjaar van 2023 zagen we ook drukke stranden in mei en juni. Door het wisselvallige, maar vooral natte weer was het recentelijk rustiger op het strand. In week 23 dit jaar was het bijvoorbeeld 41% rustiger vergeleken met dezelfde periode in 2023.

De Strand Index onthult ook duidelijke pieken rond de feestdagen. De drukste week in 2024 was tot nu toe week 19, de week waarin Hemelvaart viel. Twee weken later tijdens het Pinksterweekend zagen we wederom een piek in de drukte. Vorig jaar zagen we een vergelijkbare trend tijdens de kerstperiode, met een stijging van 76% in stranddrukte in de week van kerst ten opzichte van een week ervoor.

Strand Index grafiek

Het patroon is duidelijk: de drukte op het strand wordt sterk beïnvloed door het weer en feestdagen. Bij RMC blijven we deze trends nauwlettend volgen om u actuele inzichten te bieden in de dynamiek van onze stranden. Een abonnement op de strandindex is er in verschillende licentievormen. Informeer naar de mogelijkheden.

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency