Toeristenstad Alkmaar

In 2023 past Alkmaar perfect binnen het plaatje als een middelgrote stad. Wanneer het wordt vergeleken met steden met een vergelijkbaar aantal inwoners, verschilt de totale drukte index tot aan week 48 maar met 1%. Alkmaar is echter geen gewone stad. Waar het in het begin van 2023 erg rustig was in het centrum, ligt het druktepeil vanaf half april tot begin oktober bijna constant boven die van de Middelgrote Steden, met in het bijzonder een erg drukke zomer. Wat zorgt er dan voor dat het zo druk is in deze periode?

Alkmaar vs Middelgrote Steden
 

Alkmaar staat al eeuwen lang bekend als ‘de kaasstad’ en de wekelijkse kaasmarkt op vrijdag maakt het voor toeristen een erg aantrekkelijke stad. Deze kaasmarkt loopt van de laatste vrijdag van maart tot en met de laatste vrijdag van september, precies in de periode dat het in Alkmaar bruist. Maar komt deze drukte dan ook door de kaasmarkt?

Wanneer er wordt gekeken naar de verdeling van de drukte per weekdag in de periode dat er wel een kaasmarkt is ten opzichte van de periode zonder kaasmarkt, is er een duidelijk verschil te zien. De kaasmarkt trekt duidelijk veel bezoekers, aangezien de vrijdag dan een 5% hoger weekaandeel heeft. Deze drukte gaat ten koste van de drukte in het weekend, want de zaterdag en de zondag leveren samen 5 procentpunten in.

Weekverdeling Alkmaar kaasmarkt
 

Er zijn natuurlijk meerdere factoren die erin meespelen dat het in Alkmaar drukker is in de periode van april tot aan oktober. Naast de trek van de kaasmarkt ligt Alkmaar ook dicht bij de zee en met populaire vakantiebestemmingen als Bergen en Egmond vlakbij, is Alkmaar een ideale locatie voor toeristen om overdag de stad in te gaan of ’s avonds een hapje te eten.

Nou zou er kunnen worden gedacht dat dit al jaren zo is, maar wanneer er wordt vergeleken met vorig jaar, is het verschil tussen de drukte in de warmere maanden en de koudere maanden dit jaar aanzienlijk groter. Waar het verschil in drukte in 2022 tussen de periode van april t/m september vergeleken met de andere maanden 136% was, is dat verschil in 2023 163%. Zo lijkt Alkmaar steeds meer een toeristenstad te worden. Gaat deze trend zich zo doorzetten?

Alkmaar centrum index

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency