RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
In 2023 past Alkmaar perfect binnen het plaatje als een middelgrote stad. Wanneer het wordt vergeleken met steden met een vergelijkbaar aantal inwoners, verschilt de totale drukte index tot aan week 48 maar met 1%. Alkmaar is echter geen gewone stad. Waar het in het begin van 2023 erg rustig was in het centrum, ligt het druktepeil vanaf half april tot begin oktober bijna constant boven die van de Middelgrote Steden, met in het bijzonder een erg drukke zomer. Wat zorgt er dan voor dat het zo druk is in deze periode?
Alkmaar staat al eeuwen lang bekend als ‘de kaasstad’ en de wekelijkse kaasmarkt op vrijdag maakt het voor toeristen een erg aantrekkelijke stad. Deze kaasmarkt loopt van de laatste vrijdag van maart tot en met de laatste vrijdag van september, precies in de periode dat het in Alkmaar bruist. Maar komt deze drukte dan ook door de kaasmarkt?
Wanneer er wordt gekeken naar de verdeling van de drukte per weekdag in de periode dat er wel een kaasmarkt is ten opzichte van de periode zonder kaasmarkt, is er een duidelijk verschil te zien. De kaasmarkt trekt duidelijk veel bezoekers, aangezien de vrijdag dan een 5% hoger weekaandeel heeft. Deze drukte gaat ten koste van de drukte in het weekend, want de zaterdag en de zondag leveren samen 5 procentpunten in.
Er zijn natuurlijk meerdere factoren die erin meespelen dat het in Alkmaar drukker is in de periode van april tot aan oktober. Naast de trek van de kaasmarkt ligt Alkmaar ook dicht bij de zee en met populaire vakantiebestemmingen als Bergen en Egmond vlakbij, is Alkmaar een ideale locatie voor toeristen om overdag de stad in te gaan of ’s avonds een hapje te eten.
Nou zou er kunnen worden gedacht dat dit al jaren zo is, maar wanneer er wordt vergeleken met vorig jaar, is het verschil tussen de drukte in de warmere maanden en de koudere maanden dit jaar aanzienlijk groter. Waar het verschil in drukte in 2022 tussen de periode van april t/m september vergeleken met de andere maanden 136% was, is dat verschil in 2023 163%. Zo lijkt Alkmaar steeds meer een toeristenstad te worden. Gaat deze trend zich zo doorzetten?
Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.
Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.
De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.
De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
Wij maken met veel tevredenheid gebruik van de diensten en rapporten van het RMC om inzicht te krijgen in de drukte en bezoekersstromen in Haarlem Centrum. Met deze waardevolle informatie kunnen we onze campagnes op het juiste moment en op de juiste manier inzetten. Hierdoor profiteren niet alleen wij, maar alle sectoren in de stad, van een betere spreiding en effectievere marketing.
De keuze voor RMC was voor ons een logische omdat dit het beste aansloot bij onze wensen en het budget welke beschikbaar was hiervoor. Wij zijn dan ook zeker tevreden met de samenwerking tot nu toe en willen in de toekomst nog meer halen uit de rapportages. De maandelijkse rapportages helpen ons om te zien waar onze bezoekers vandaan komen, waardoor we gerichter kunnen promoten in omliggende wijken. Met de bezoekersprofielen kunnen we nog gerichter aan de slag met onze marketing.
De rapportages RMC geeft ons directe informatie over de correlatie tussen activiteiten in de binnenstad en het aantal passanten dat dit extra opgeleverd heeft. Daarnaast geeft het onze ondernemers betrouwbaar inzicht in het consumentengedrag m.b.t. waar, wanneer en hoelang de bezoekers verblijven. Als je het verschil wilt maken, is deze informatie cruciaal.
RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.
RMC
Marnixkade 109F
1015 ZL Amsterdam
Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency
RMC is onderdeel van MotivactionPowered by © Totoweb and Gonta Creative Agency