Winkelstraat op historisch dieptepunt

Rustig begin van het nieuwe jaar
Dat de eerste maanden van het nieuwe jaar rustig zijn, is geen verrassing. De Nederlandse consument heeft een drukke decembermaand achter de rug waarin veel wordt uitgegeven aan cadeaus, kleding en eten. Het is echter wel opvallend dat week 6 en 7 zoveel rustiger dan een jaar geleden zijn. Het slechte weer is uiteraard de belangrijkste verklaring voor de forse afname. Slecht weer in combinatie met rustige winkelstraten hebben we wel vaker, maar nog niet eerder zagen we dat het weer zo’n grote invloed had op de winkeldrukte in een gehele week.

Stormen hebben sterke invloed
Na storm Ciara in het weekend van week 6 en de eerste dagen van week 7 trok afgelopen weekend storm Dennis over ons land. Het lijkt er op dat dit onstuimige weer shoppers heeft weerhouden om een uitstapje te maken naar de stad. Vorig jaar was het aanzienlijk beter weer, er viel minder regen en we hadden meer zonuren. Vooral afgelopen zondag was fors minder druk in vergelijking met vorig jaar, maar liefst 35% minder passanten bezochten de Nederlandse winkelstraten. Winkeliers hebben dit ongetwijfeld gemerkt in hun tegenvallende bezoekersaantallen. Hopelijk hebben zij die mensen die wel op pad waren, goed kunnen bedienen en meer kunnen verkopen dan gemiddeld.

Grafiek

Uitgesteld winkelen?
Storm Dennis heeft nog maar net ons land verlaten nu de volgende storm, Ellen, haar opwachting maakt. Wat gaat deze week ons brengen? Worden de uitgestelde bezoeken aan de stad nog gecompenseerd? Normaal gesproken compenseren we uitgestelde intenties binnen een week. In het noorden van het land is inmiddels de krokusvakantie van start gegaan. Uitgestelde bezoeken van het weekend zouden dus gemakkelijker later ingehaald kunnen worden.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief!

LAATSTE NIEUWS
Wie zijn de bezoekers van uw winkelgebied?
Zomerse drukte: de Strand Index van RMC
Stad in de spotlight: Utrecht
Zaterdag belangrijker als winkeldag
Winkelstraten drukker in voorjaar, maar vanaf april minder druk

Hoe werkt het?

Al meer dan 30 jaar verhogen wij het rendement van onze klanten met op maat gemaakte oplossingen.


Realtime inzichten

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Jouw vraag

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Kennis maken

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Snelheid en Flexibiliteit

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.


Strategische voordelen

Vestigingsplaatsonderzoek om potentie nieuwe locaties Street Jump te bepalen Vestigingsplaatsonderzoek.

Bekijk ook
In 2024 zagen we opnieuw een toename in fysiek winkelen tijdens de week van Black Friday. Onze ho...
Uit een recent onderzoek van RMC naar de bezoekersaantallen tijdens koopavonden in 14 Nederlandse...
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden In het derde kwartaal van dit jaar is d...

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische Zaken van Gemeente Alphen aan den Rijn

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

Wat zeggen anderen?

Als wethouder laat ik me graag bijstaan door ter zake kundige mensen. Op retailgebied doet Bureau RMC dat, o.a. bij het ontwikkelen van de detailhandelnota. RMC schetste een realistisch beeld. Ook de manier waarop zij een informatie-avond voor alle retailers in Alphen heeft geleid, sprak mij zeer aan.

Gerard van As

Wethouder Economische zaken

RMC helpt ons al jaren om een vinger aan de pols te houden van winkelend Nederland. Haar gegevens en rapporten sluiten naadloos aan op onze wensen als data driven company.

Jan Zwang

Head of Market Insights, Vodafone Libertel B.V.

De samenwerking met Bureau RMC is plezierig, constructief en oplossingsgericht.

Sandra de Boer

Strategisch Adviseur Economische Zaken van de Gemeente Alkmaar

    info@rmc.nl

    Toonaangevend in realtime retaildata-analyse en klantgedrag voor optimale winkelbeleving.
    STAY SMART IN RETAIL:
    Contact

    Bureau RMC
    Marnixkade 109F
    1015 ZL Amsterdam

    +31 (0)20 6535588
    info@rmc.nl


    Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency